Metaanalyse av 30 rct (intervensjonsstudier) fra 2023 viser at de som spiser plantebasert får reduksjon i kolesterolnivåer. Forfatterne er Koch m.fl., og studien er publisert i European Heart Journal.
Plantebaserte kosthold øker i popularitet, særlig grunnet miljøhensyn. Å forstå deres effekt på veletablerte risikofaktorer for åreforkalkning, hjerteinfarkt, hjerneslag og andre hjerte- og karsykdommer, den ledende dødsårsaken på verdensbasis, er derfor høyst relevant.
Les mer om plantebasert kosthold
Derfor ble det utført en systematisk gjennomgang og metaanalyse for å vurdere effekten av vegetariske og veganske kosthold på blodnivåer av totalkolesterol, lavdensitetslipoproteinkolesterol, triglyserider og apolipoprotein B.
Forskerne gikk gjennom studier der folk ble tilfeldig fordelt (såkalt randomisering) på 1) en gruppe som fikk råd om å spise plantebasert og 2) en kontrollgruppe. Kontrollgruppene fikk kostholdsråd som inkluderte kjøtt, eller de fikk fortsette å spise som før studien. Totalt 30 studier publisert de siste 40 årene ble inkludert.
Det ble funnet at de som fikk råd om å spise plantebasert hadde lavere
- totalkolesterol,
- LDL-kolesterol og
- apolipoprotein B.
Sammenlignet med den altetende gruppen reduserte vegetariske kosthold totalkolesterol, lavdensitetslipoproteinkolesterol (LDL) og apolipoprotein B-nivåer med gjennomsnittlige forskjeller på -0,34 mmol/L (95 % konfidensintervall, -0,44, -0,23; P = 1 × 10−9), −0,30 mmol/L (−0,40, −0,19; P = 4 × 10−8), henholdsvis −12,92 mg/dL (−22,63, −3,20; P = 0,01).
Effektstørrelsene var like på tvers av alder, kontinent, studiens varighet, helsestatus, intervensjonskost, intervensjonsprogram og studiedesign. Ingen signifikant forskjell ble observert for triglyseridnivåer.
Vegetarisk og vegansk kosthold er bra for hjertet
Forskernes konklusjon er at vegetariske og veganske kosthold kan redusere forekomsten av hjerte- og karsykdommer på grunn av redusert kolesterol i blodet:
«Conclusion
Vegetarian and vegan diets were associated with reduced concentrations of total cholesterol, low-density lipoprotein cholesterol, and apolipoprotein B—effects that were consistent across various study and participant characteristics. Plant-based diets have the potential to lessen the atherosclerotic burden from atherogenic lipoproteins and thereby reduce the risk of cardiovascular disease.»
Link til studien finner du her.
Kilde: Koch et al, Vegetarian or vegan diets and blood lipids: a meta-analysis of randomized trials, European Heart Journal (2023) 00, 1–16.
Les også: Plantespisere har sjeldnere høyt kolesterol, viser en systematisk oversikt over 49 studier
Studietyper: RCT, kohorter, oversikt, metaanalyse
RCT, in-vitro. in-vivo, kohorte-studier, epidemiologi, systematiske oversikter og metaanalyser – alle de teller som vitenskap. Alle har sine muligheter, styrker og svakheter. Det finnes over to millioner…
Keep readingHvordan vurdere ernæringsforskning – evidens og kildekritikk
Hvordan kan du vite hvilken forskning, ernæringsfysiolog, lege eller professor du kan stole på når det gjelder informasjon om ernæring, kosthold og helse? Når råd fra fagfolk…
Keep readingEr det sunt å være vegetarianer?
Store studier viser at vegetarianere og veganere har lavere forekomst av åreforkalkning, hjerte- og karsykdom og høyt blodtrykk sammenlignet med resten av befolkningen. De har sunnere vekt,…
Keep reading

Legg inn en kommentar